AbbVie, acuzată în SUA de tactici de promovare neconcurențiale

AbbVie

Un proces împotriva companiei farmaceutice AbbVie a fost intentat la 19 septembrie de către comisarul de asigurări al statului California (autoritate executivă din SUA, care investighează fraudele în sistemele de asigurări, inclusiv în sistemul asigurărilor de sănătate). AbbVie este acuzată că ar fi oferit stimulente financiare medicilor, dar și mai multor asistente medicale, pentru a promova medicamentul Humira – cel mai bine vândut tratament din portofoliul companiei, un anticorp monoclonal uman recombinant (adalimumab) – direct către pacienți. Medicamentul este destinat tratamentului artritei juvenile idiopatice, bolii Crohn active la copii, psoriazisului în plăci cronic sever la copii și adolescenți și uveitei anterioare non-infecțioase cronice la copii.

 

„Cea mai mare fraudă din istorie”

 

În decursul a cinci ani, între 2013 și 2018, 274.000 de rețete pentru Humira au fost trimise companiilor private de asigurări de sănătate din Statele Unite, costurile acestora ridicându-se la 1,2 miliarde de dolari, se precizează în referatul de trimitere în judecată. Comisarul de asigurări al statului California, Dave Jones, care a intentat proces companiei farmaceutice, spune că ar fi vorba despre cea mai mare fraudă din istoria departamentului de asigurări de sănătate.

Compania AbbVie este acuzată că a oferit stimulente financiare medicilor pentru a prescrie acest tratament „scump și periculos” mai multor pacienți decât ar fi fost cazul. Medicamentul Humira se încadrează în grupa medicamentelor pentru care FDA (Federal Drug Administration) a emis un avertisment special, marcat clar pe ambalaj, în chenar negru (așa-numitul „black box warning”). Deși asta nu înseamnă că medicamentul nu este sigur, ci că tratamentul comportă riscuri speciale, iar medicii trebuie să fie atenți când prescriu acest tratament.

 

Ambasadori farma

 

Comisarul de asigurări al statului California afirmă că există dovezi ale unor practici chiar mai lipsite de etică, din partea companiei. După ce medicii prescriau tratamentul, compania trimitea așa-ziși „ambasadori” în casele pacienților – asistente medicale plătite, care ofereau pacienților și familiilor acestora informații despre tratament. Acestea se aflau pe statul de plată al companiei și erau instruite să vorbească despre beneficiile tratamentului, minimizând riscurile asociate. Aceste acuzații sunt sprijinite de declarațiile unei asistente medicale care pretinde că a fost angajată de companie pentru a instrui alte asistente care erau trimise în casele pacienților, dar și în cabinetele medicilor, pentru a promova medicamentul.

Practicile de care este acuzată compania încalcă în mod direct legislația anticorupție în vigoare. Legislația din SUA interzice tranzacțiile menite să încurajeze sau să răsplătească trimiterile sau recomandările unor produse sau servicii medicale decontate prin programele naționale de asigurări de sănătate. Această abordare neconcurențială, cunoscută colocvial drept „marketing în halat alb” subminează încrederea în autoritatea, corectitudinea și obiectivitatea medicilor.

 

AbbVie: acuzațiile nu sunt fondate

 

Reprezentanții companiei farmaceutice, citați de Reuters, declară: „Credem că acuzațiile sunt nefondate. AbbVie operează în acord cu multele legi statale și federale care guvernează interacțiunile cu furnizorii de servicii de sanătate și cu pacienții”.

Compania farmaceutică AbbVie a mai fost cercetată în trecut pentru promovarea neconcurențială a medicamentului lor vedetă. Printre altele, compania a înregistrat mai multe cereri de acordare de brevet pentru acest medicament, în încercarea de a prelungi perioada în care acesta deține monopulul pe piață, fiind protejat de reproducere de către firme competitoare. Cele mai multe din aceste cereri de brevet au fost depuse după ce medicamentul a fost aprobat pentru comercializare în SUA.

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.