Disponibilitatea medicamentelor și accesul pacienților români la terapii au fost două din principalele teme de discuții în a doua zi a Conferinței Naționale a Medicamentului.
Exportul paralel este legal
Despre cauzele discontinuităților în aprovizionarea cu medicamente și despre pârghiile legislative implementate pentru a asigura accesul la tratament al pacienților români a vorbit farm. pr. Anca Crupariu, de la Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale (ANMDM).
Exporturile paralele au fost cel mai des acuzate pentru lipsa unor medicamente de pe piață. Însă Anca Crupariu a amintit celor prezenți la dezbateri că exportul paralel este o formă de comerț intracomunitar legal și că acesta nu poate fi incriminat, ci doar controlat.
Măsuri legislative
În România au fost luate măsuri de ordin legislativ pentru a preveni apariția discontinuităților în aprovizionarea cu medicamente cauzate de exportul paralel. Un exemplu în acest sens este Ord. m. s. 269/2017, conform căruia deținătorul unei autorizații de punere pe piață (APP) a unui medicament și distribuitorii en gros ai acelui medicament au obligația de a asigura, în limitele responsabilității lor, stocuri adecvate și continue din acel medicament. În articolul 5 al aceluiași Ordin se precizează și obligația deținătorului de APP și a distribuitorului de a notifica ANMDM cu zece zile lucrătoare înainte de a efectuarea unei livrări intracomunitare.
Ordinul 269/2017 s-a coroborat cu implementarea Ordinului m. s. 1345/2016 privind raportarea zilnică a stocurilor și a operațiunilor comerciale efectuate cu medicamente de uz uman din Catalogul național, ambele acte normative având ca scop evitarea apariției unor deficite de medicamente în România.
Există însă și funcționalități care lipsesc la acest moment. De exemplu, se lucrează încă la implementarea alertelor în sistemul de monitorizare a stocurilor de medicamente. „Încă se caută soluții pentru generarea nivelului de alertă. Sperăm să se găsească o soluție care să funcționeze”.
De asemenea, Anca Crupariu a amintit participanților la conferință că ANMDM a implementat, la cererea Ministerului Sănătății, un formular online prin care orice persoană poate raporta lipsa unui medicament. În acest moment, Agenția gestionează toate sesizările venite pe adresa de email: lipsamedicament@anm.ro și informează Ministerul Sănătății în vederea găsirii unor soluții. Anul trecut, ANMDM a răspuns la 1.135 de sesizări privind lipsa unor medicamente, față de 944 în 2016 și 604 în 2015, conform datelor prezentate în cadrul conferinței.
O barieră în calea accesului pacienților la medicamente ar putea fi generată de lipsa armonizării protocoalelor de prescriere și decontare a unor medicamente, a precizat dr. Nicolae Fotin, fost președinte ANMDM. Acesta a făcut apel la revizuirea protocoalelor, ca ele să nu constituie o barieră în calea accesului pacienților la anumite medicamente, și la armonizarea lor – în contextul existenței mai multor protocoale pentru aceeași patologie.