Ieri, în cadrul ședinței de guvern, proiectul de ordonanță de urgență pentru modificarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății a fost retras de inițiator, mai exact de Ministerul Sănătății.
În plus, MS a programat deja, pentru vineri, 12 aprilie, ora 11, la sala de consiliu, o dezbatere publică pe această temă.
Grabă nejustificată
Proiectul de act normativ fusese introdus, în mod curios, pe ordinea de zi a ședinței de guvern înainte de expirarea celor zece zile de la publicare, în care inițiatorul este obligat de procedura legislativă să primească observații și propuneri din partea celor interesați.
În plus, nota de fundamentare a proiectului de ordonanță de urgență nu explică caracterul urgent al acestei modificări a legii și nici nu estimează bine impactul acestei noi prevederi.
Bâlbâieli legislative
De altfel, proiectul a suferit modificări importante în cele câteva zile trecute de la publicarea pe site-ul MS. Forma inițială modifica Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, cu modificările și completările ulterioare, în sensul posibilității de a introduce coplata pentru toate serviciile medicale curative.
Apoi, date fiind comentariile primite la MS, ministrul sănătății a simțit nevoia să precizeze că respectiva coplată ar urma să se aplice doar serviciilor medicale curative oferite de furnizorii privați.
După doar două zile, textul propus s-a schimbat complet, cu o nouă variantă propusă de Ministerul Justiției.
Furnizorii privați, principalii beneficiari ai schimbării
Singurii care au salutat proiectul de modificare a Legii nr. 95/2006 au fost reprezentanții Patronatului Furnizorilor de Servicii Medicale Private (Palmed). Totodată, aceștia au atras atenția că nu ar fi vorba de coplată, ci de o „contribuție personală cu scopul acoperirii costurilor reale ale serviciilor medicale”.
Noua variantă a ordonanței de urgență nu mai vorbește despre servicii medicale curative, ci despre „servicii aferente spitalizării continue, ambulatoriului clinic de specialitate și ambulatoriului paraclinic” – cu alte cuvinte, toate serviciile medicale oferite de furnizorii privați ar putea solicita contribuția personală a asiguraților.
Guvernul României vs. acoperire universală cu servicii de sănătate
Proiectul propus de MS nu face o analiză de impact a introducerii contribuției personale a asiguraților, pentru serviciile medicale oferite de furnizorii privați. În vreme ce spitalizarea continuă în privat ocupă o foarte mică proporție din piața românească a serviciilor spitalicești, serviciile ambulatorii (clinice și paraclinice) sunt predominant private.
Dacă furnizorii privați vor introduce contribuții suplimentare, atunci accesul populației la aceste servicii oferite în ambulatoriu va fi condiționat de contribuțiile personale, devenind astfel restricționat pentru o mare parte din populația cu venituri scăzute.
Este greu de crezut că legiuitorul și-a propus reducerea accesului la servicii tocmai pentru populația cea mai defavorizată. Soluția corectă ar trebui să fie decontarea serviciilor la adevărata lor valoare, indiferent că vorbim de furnizori de stat sau furnizori privați, și nu decontarea lor diferențiată și solicitarea unei contribuții suplimentare a asiguratului.
În condițiile în care Organizația Mondială a Sănătății promovează intens acoperirea universală cu servicii medicale de sănătate, Guvernul României pare să meargă în sensul opus, al restricționării accesului la servicii medicale tocmai pentru populația defavorizată, care adesea are și cele mai mari riscuri pentru sănătate.