Dieta mediteraneeană verde, mai eficace în regresul rigidizării aortei proximale

Conform unui studiu recent, dieta mediteraneană verde, bogată în polifenoli, regresează substanțial rigiditatea aortică proximală (PAS), un marker al îmbătrânirii vasculare și al riscului cardiovascular crescut: aceasta a fost confruntă cu dieta mediteraneană sănătoasă și cu o dietă de control sănătoasă recomandată de ghizi DIRECT PLUS, într-un studiu de intervenție clinică la scară largă.

Conform datelor obținute, dieta mediteraneană verde a regresat rigiditatea aortei proximale cu 15%, dieta mediteraneană cu 7,3%, iar dieta sănătoasă orientată pe ghiduri cu 4,8%.

(DIRECT PLUS a fost un studiu clinic pe scară largă, pe termen de peste 18 luni, cu 300 de participanți, care a folosit RMN-urile pentru a măsura rigiditatea aortică, cea mai precisă măsură non-invazivă).

Ce este rigiditatea aortică

Rigiditatea aortică este o măsură a elasticității peretelui vaselor de sânge și apare atunci când fibrele elastice din peretele arterial (elastină) încep să se descompună din cauza stresului mecanic.

Cea proximală (PAS) reflectă rigiditatea de la aorta toracică ascendentă la aorta toracică proximal-descrescătoare, secțiunea aortei, cea mai mare arteră din organism care transportă sângele bogat în oxigen departe de inimă; este este un marker distinct al îmbătrânirii vasculare și un factor de risc cardiovascular independent pentru a prezice morbiditatea și mortalitatea.

Prima dată când se demonstrează un efect puternic al dietei asupra rigidității aortei proximale legate de vârstă

Cercetarea a fost publicată recent în JACC (Journal of the American College of Cardiology), fiind condusă de prof. Iris Shai de la Universitatea Ben-Gurion din Negev, Israel, prof. la Școala de Sănătate Publică Harvard și Universitatea din Leipzig, dr. Gal Tsaban, cardiolog la Centrul Medical al Universității Soroka și colegii acestora de la universitățile amintite.

Echipa de cercetare DIRECT-PLUS a fost prima care a introdus conceptul de dietă verde-mediteraneană, bogată în polifenoli; aceasta este diferită de dieta tradițională mediteraneană datorită polifenolilor dietetici mai abundenți (fitochimice, metaboliți secundari ai compușilor vegetali care oferă diverse beneficii pentru sănătate) și carne roșie/procesată mai scăzută. 

Pe lângă un aport zilnic de nuci (28 de grame), cei cu dietă verde-mediteraneeană au consumat 3-4 căni de ceai verde, o cană de shake verde de lintiță și una de plante Wolffia-globosa (Mankai) pe zi, timp de 18 luni – menționează MedicalXpress.

Planta verde acvatică Mankai este bogată în fier biodisponibil, B12, 200 de tipuri de polifenoli și proteine ​​și, prin urmare, este un bun înlocuitor pentru carne.

Dieta mediteraneană verde, bogată în polifenoli, are diverse efecte benefice, de la remodelarea microbiomului până la stoparea atrofiei creierului ori regresarea hepatosteatozei și adipozității viscerale

„Un stil de viață sănătos este o bază puternică pentru îmbunătățirea sănătății cardiometabolice. Am învățat din rezultatele experimentului nostru că calitatea dietei este crucială pentru mobilizarea țesuturilor adipoase aterogene, scăderea riscului cardiometabolic și îmbunătățirea profilului adipozității cuiva. Polifenoli alimentari, înlocuind roșu carnea cu proteine ​​echivalente pe bază de plante, arată promițătoare pentru îmbunătățirea diferitelor aspecte ale sănătății umane. Cu toate acestea, până în prezent, nicio strategie alimentară nu s-a dovedit să afecteze fiziologia îmbătrânirii vasculare”, a menționat autorul studiului.

„Menținerea unei diete sănătoase este asociată cu regresia PAS. Dieta mediteraneană verde oferă o reducere dramatică cu 15% a PAS, care se obține prin realizarea unor modificări simple și fezabile ale dietei și stilului tău de viață. Rezultatele studiului nostru evidențiază, încă o dată, că nu toate dietele oferă beneficii similare și că dieta mediteraneană verde poate promova sănătatea vasculară”, a adăugat dr. Gal Tsaban, potrivit MedicalXPress.

Lasă un răspuns

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.