ECDC: Ghidul pregătirilor pentru spitale, pentru gestionarea cazurilor de Covid-19

Centrul European de Control și Prevenire a Bolilor a publicat lista măsurilor pe care unitățile sanitare trebuie să le ia, pentru gestionarea cazurilor de Covid-19. ECDC precizează că regulile pentru spitale pot fi adaptate specificului național al fiecărei țări membre UE și caracteristicile fiecărui spital în parte.

Forul sanitar european recomandă crearea unor celule de criză, care să se afle în contact cu factori cheie la nivel intern și extern, asigurarea de personal și materiale și a măsurilor de igienă și curățenie, material de protecție și o bună gestiune a deșeurilor. Unitățile sanitare trebuie să asigure o bună comunicare, în conformitate cu legile de protecție a datelor cu caracter personal.

Echipă de management al cazurilor de Covid-19, la nivelul fiecărui spital

La nivelul fiecărui spital trebuie să existe o echipă de management a cazurilor de Covid-19. Aceasta trebuie să includă un membru al managementului spitalului, unul din echipa de control al infecțiilor intraspitalicești, un expert în boli infecțioase, un membru al unităților de terapie intensivă și al camerelor de primiri-urgențe. Se va face o listă cu datele de contact ale acestora și pentru fiecare dintre ei trebuie să existe un înlocuitor. Rolul și responsabilitățile fiecăruia trebuie precizat într-un document.

Contactele cheie interne care trebuie identificate sunt: administrație, comunicare, cadre medii, securitate, resurse umane, farmacie, responsabil de biosecuritate, responsabil de infecții, compartimente de terapie intensivă, primiri urgențe, boli infecțioase, pneumologie, servicii de laborator și administrative – curățenie, spălătorie, gestionarea deșeurilor morgă.

Contactele cheie externe: persoane de contact la nivel local/regional/național pentru notificarea cazurilor, managementul cazurilor, achiziții, alte spitale, autorități locale.

Resurse umane și materiale necesare

Spitalele trebuie să facă un inventar al produselor de igienă și curățenie, al echipamentelor de protecție, al necesarului sălilor de terapie intensivă și al echipamentelor de ventilație mecanică. Trebuie asigurate stocuri de rezervă, iar resursele disponibile trebuie gestionate responsabil, pentru a se evita risipa.

În ceea ce privește personalul, ECDC recomandă spitalelor să ia în calcul inclusiv o mobilizare a personalului nonmedical. Trebuie făcut un plan și pentru înlocuirea personalului care s-ar putea îmbolnăvi și instituită o procedură pentru personalul simptomatic. Înlocuitorii trebuie instruiți asupra rolului pe care îl au și asupra corectei gestionări a cazurilor de Covid-19.

Orele suplimentare trebuie distribuite în mod echitabil și este necesar un program care să precizeze timpul minim de odihnă. Este recomandată și crearea unor celule de sprijin psihologic pentru personalul din spitale.

De asemenea, spitalele trebuie să aibă o statistică clară a paturilor din ATI și a ventilatoarelor mecanice, precum și a paturilor și saloanelor de izolare. Sunt necesare planuri clare extindere a numărului camerelor de izolare, iar personalul trebuie instruit asupra procedurilor prin care se face acest lucru. În eventualitatea deceselor, trebuie instituite proceduri speciale pentru morgă și trebuie prevăzute și locuri suplimentare.

În cazul în care diagnosticarea poate fi făcută în laboratoarele spitalelor, trebuie asigurate teste suficiente. Dacă diagnosticarea este făcută în laboratoare externe, trebuie stabilite proceduri de tratare și transport pentru probele biologice.

Comunicarea internă și externă pentru cazurile de Covid-19 din spitale

EDCS recomandă proceduri clare de comunicare internă în cazurile de Covid-19 care să asigure transparența. Se vor lua în calcul personalul spitalelor, dar și pacienții și aparținătorii. De asemenea, se va stabili o echipă de comunicare externă, iar toate informațiile transmise, intern și extern, trebuie validate.

Proceduri de instruire pentru personal

Toate procedurile de instruire pentru personalul din spitale trebuie să fie accesibile la intrarea în tură a fiecărui angajat. Ele trebuie actualizare în permanență și să fie ușor disponibile pentru toată lumea.

Sunt necesare materiale și instruiri speciale în mod special pentru:

  • igienă a mâinilor și respiratorie
  • echipamentul de protecție: de ce, când și cum trebuie folosit
  • reguli simple de comunicare internă și externă (cum trebuie transmisă și receptată informația)
  • protecția datelor personale ale pacienților
  • proceduri de triaj
  • definiții de caz
  • notificări de caz
  • plasarea și deplasarea pacienților în camere de izolare și accesul vizitatorilor
  • politica absențelor din motive medicale pentru personalul cu simptome
  • locul în care sunt disponibile materialele de informare și documentare.

Proceduri pentru igiena mâinilor, echipamente de protecție și gestionarea deșeurilor

Spitalele trebuie să supravegheze furnizarea de dezinfectant pentru mâini și să desemneze persoane care să se asigure că există în permanență, în toate locurile necesare. Costumele de protecție trebuie să asigure evitarea contactului tactil și pe cale aeriană și trebuie să fie disponibile în mai multe mărimi.

De asemenea, containerele pentru deșeuri infecțioase trebuie să poată acoperi volume mari. Sunt necesare coșuri fără contact pentru ca pacienții din sălile de așteptare să poată arunca șervețelele folosite.

Proceduri de triaj al pacienților suspecți de Covid-19

Spitalele sunt sfătuite, pe cât posibil, să facă un triaj prealabil, înainte de sosirea pacienților suspecți în spital. Acest lucru se poate face și telefonic, prin comunicare cu personalul de pe ambulanțe sau cu pacienții. Este recomandat ca, atunci când este posibil, pacienții care se prezintă cu mașinile personale la spital să aștepte în mașină, înainte de a fi chemați pentru consultații. De asemenea, trebuie ca personalul să identifice posibile locuri de așteptare pentru pacienți, în cazul în care sălile de așteptare devin supraaglomerate. Pacienții suspecți de infectare cu Covid-19 trebuie să fie informați că vor fi izolați.

Izolarea pacienților și accesul vizitatorilor

În camerele de izolare trebuie să aibă acces doar un număr limitat de persoane, care au fost instruite în prealabil, pentru a evita răspândirea la alte persoane. Trebuie ținute jurnale ale tuturor celor care intră în camerele de izolare.

Mutarea pacienților trebuie făcută doar pentru proceduri esențiale, cu protecție, pe trasee care au fost stabilite în prealabil.

În camerele de izolare, vizitatorii trebuie să intre doar cu echipament de protecție, câte unul pe rând. Vizitatorii trebuie instruiți în ceea ce privește igiena și purtarea echipamentelor de protecție. Toți vizitatorii trebuie să fie informați asupra monitorizării simptomelor de Covid-19, așa cum sunt descrise în ghidurile medicale.

Curățenia camerelor pacienților cu Covid-19

Personalul care asigură curățenia în camerele pacienților cu Covid-19 trebuie să fie instruit asupra modului în care sunt folosite produsele pentru dezinfecție. Trebuie cunoscută fișa fiecărui produs folosit, în ce doză trebuie aplicat, pe ce suprafață și pentru cât timp. De asemenea, este necesar ca fiecare procedură și vizită a personalului de curățenie să fie înregistrată într-un jurnal.

GHIDUL COMPLET AL MĂSURILOR PE CARE SPITALELE TREBUIE SĂ LE IA PENTRU COVID-19

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.