ESMO 2018: Cancerul de sân și social media

Pacienții cu cancer de sân folosesc rețeaua socială Twitter ca pe un forum unde pot să-și împărtășească propriile experiențe. Instituțiile medicale ar trebui să profite de această oportunitate și să învețe să comunice mai bine, mai direct și mai eficient cu publicul lor. Acestea sunt rezultatele unui studiu care a analizat conținutul a peste șase mii de mesaje pe Twitter despre cancerul de sân. Rezultatele acestei investigații vor fi prezentate și discutate în cadrul ediției din acest an a Congresului Societății Europene de Oncologie Medicală – ESMO 2018.

„Mulți dintre pacienții pe care îi vedem zilnic în cabinete folosesc platformele de social media pentru a căuta informații despre patologia cu care se confruntă. Este firesc ca noi, medicii, să fim interesați în legătură cu tipul de conținut pe care îl găsesc acolo. În același timp, volumul mare de postări pe Twitter reprezintă o bază importantă de informații pe care le putem folosi pentru a evalua atitudinile și discursurile despre cancer”, a explicat autorul studiului, dr. Rodrigo Sánchez-Bayona, din Spania, într-un comunicat de presă ESMO.

 

Forum al pacienților în social media

 

În cadrul studiului, au fost colectate toate mesajele care au fost postate sau repostate timp de o săptămână pe Twitter cu hashtagul #BreastCancer. Acestea au fost împărțite pe categorii în funcție de conținut (mesaj axat pe diagnostic, tratament, prognostic sau prevenție), scop, informațiile prezentate și atitudinea în fața bolii (stigmatizantă sau nu). Informațiile colectate au inclus 3.703 tweet-uri originale și 2.638 de retweet-uri. Un mesaj din trei a avut conținut medical, însă 90% din acest conținut a fost adecvat. Acest lucru a fost atribuit de autorii studiului faptului că 40% din aceste mesaje veneau de la instituții și conturi publice. Din cele 2.559 de mesaje care aveau conținut non-medical, mai puțin de 15% au inclus afirmații stigmatizante despre boală, acest lucru fiind atribuit de autori numeroaselor campanii de conștientizare și informare privind cancerul de sân care s-au desfășurat în ultimii ani în mass-media și care au redus considerabil stigma asociată acestei patologii.

Cele mai multe mesaje au venit de la pacienți care și-au împărtășit propriile experiențe legate de cancerul de sân și mesaje de tip advocacy. Din punct de vedere al conținutului, cele mai multe mesaje – 44,5% din totalul tweet-urilor analizate – au vizat prevenția cancerului de sân.

 

Profesioniștii ar trebui să intre în dialog

 

Studiul realizat de cercetătorii spanioli arată că platformele de socializare pot reprezenta un mediu important de diseminare a mesajelor și de inițiere a comunicării, nu doar cu pacienții, ci și cu alte tipuri de public. Pacienții discută despre patologia lor și despre problemele cu care se confruntă pe rețelele sociale. Este important ca medicii, organizațiile de pacienți și instituțiile de advocacy să ia parte la aceste discuții și să-și adapteze mesajele pentru aceste medii de comunicare. Platformele de social media pot reprezenta medii importante de diseminare a mesajelor ce țin de prevenție, screening și educație pentru sănătate.

În același timp, implicarea profesioniștilor din industria sănătății în dialogurile pe teme de sănătate publică care se desfășoară în online și pe diferite platforme de social media poate contracara valul de informații false (fake news), dezinformare și discriminare asociat unor discursuri pe aceste subiecte.

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.