Evaluarea satisfacției pacientului și un înalt grad de personalizare a tratamentului astmului bronșic, noutățile în 2019 în ghidul GINA

Evaluarea „satisfacției pacientului” și un înalt grad de personalizare a tratamentului astmului bronșic reprezintă una dintre noutățile introduse anul acesta în ghidul Global Initiative for Asthma, GINA, pentru managementul acestei maladii, a declarat conf. dr. Roxana Nemeș, de la Institutul Național de Pneumologie „Marius Nasta”.

„Este foarte important ca pacientul să relaționeze corect cu medicul, să aibă un control al bolii, să fie foarte bine informat și să îi placă dispozitivul pe care îl folosește”, a atras atenția dr. Nemeș la o conferință dedicată informării şi educării cu privire la astm.

„Poate că într-o discuție cu domnia sa ar trebui să ai răbdarea să îi prezinți dispozitivele inhalatorii, să îl lași să aleagă acest lucru și să vezi cu ce nu este el confortabil. Pentru că de multe ori, din prea mult bun simț, ca pacient lași de la tine și nu mai comunici cu totul. Și dacă sunt elemente care trebuie schimbate, device-urile nu sunt unice”, le-a transmis ea medicilor.

Pe lângă personalizarea atentă și o comunicare intensă cu pacientului, medicii trebuie să se asigure, cât mai des posibil, că bolnavul știe să își administreze corect tratamentul. „Marea artă în terapia unui pacient astmatic este să îi explici inhalatoarele. Să ai răbdarea și căderea ca în acel timp oarecum limitat pe care îl ai cu domnia sa să reiei în permanență tehnica de administrare a terapiei inhalatorii și să verifici. Pentru că există uneori mici scăpări care scot în evidență o deficiență de tehnică de inhalare și ești tentat să îi crești doza”, a explicat conf. dr. Roxana Nemeș.

 

Respectarea tratamentului, esențială pentru controlul astmului

 

Astmul este controlabil, dar este nevoie de o bună comunicare între medic și pacient, controale periodice și o bună aderență la tratamentul zilnic, ce vizează combaterea inflamației. Un studiu realizat de Societatea Națională de Pneumologie arată că 68% dintre pacienții care aveau tratament inflamator nu erau aderenți la tratament. Pentru 49% dintre pacienți, cauza este uitarea. În plus, aproape jumătate dintre ei renunță la medicație când se simt mai bine, cu toate că astmul este o boală cronică. Un alt motiv pentru care 40% dintre pacienții intervievați în cadrul studiului renunță la tratament îl reprezintă costurile.

 

Campanie de informare cu privire la astm

 

Institutul pentru Dezvoltare în Sănătate şi Educaţie (IDSE) şi Coaliţia Organizaţiilor Pacienţilor cu Afecţiuni Cronice (COPAC) au lansat luni Campania „Respir”, destinată informării şi educării cu privire la astm.

În cadrul campaniei sunt puse la dispoziţie platforma de informare www.viatacuastm.ro şi broşura „Viaţa cu astm”, unde cei interesaţi vor găsi răspunsuri la cele mai frecvente întrebări privind această afecţiune.

Acestei iniţiative se alătură şi Societatea Română de Pneumologie (SRP) şi Societatea Română de Alergologie şi Imunologie Clinică (SRAIC).

 

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.