EXCLUSIVITATE Ro Health Review. Președintele ANMCS dezvăluie contradicțiile din fișa de autoevaluare a Spitalului de Psihiatrie Săpoca

Standarde de calitate doar formale?

 

Spitalului de Psihiatrie și Măsuri de Siguranță Săpoca îi expiră acreditarea la jumătatea anului viitor. Pentru că urmează să intre într-un alt ciclu de acreditare, acum se află într-un proces de monitorizare. Astfel, unitatea medicală a trebuit să transmită fișe de autoevaluare către Autoritatea Națională de Management al Calității în Spitale. În primul ciclu de acreditare se constatase că măsurile privitoare la siguranța pacientului nu erau implementate. La ultimul chestionar de autoevaluare, spitalul transmitea că problemele au fost rezolvate.

„Din fișa de autoevaluare transmisă de către spital în procesul de autoevaluare rezultă că la această dată s-ar fi implementat acele măsuri. Faptul că s-a întâmplat acest eveniment ne pune un semn de întrebare cu privire la realitatea implementării acelor măsuri care ar fi trebuit să prevină apariția acestui eveniment”, spune dr. Vasile Cepoi, președintele Autorității Naționale de Management al Calității în Spitale, într-un interviu exclusiv pentru Ro Health Review.

După tragedia din noaptea de sâmbătă spre duminică, reprezentanții ANMCS au reanalizat fișa de autoevaluare și au constatat o serie de contradicții.

„Am comparat, spre exemplu, răspunsul directorului medical cu privire la necesitatea stabilirii numărului de personal în funcție de volumul de activitate și de gradul de dependență al pacienților cu poziția reprezentatului sindicatelor. Cei doi au poziții divergente. Reprezentantul sindicatului atrage atenția supra faptului că numărul de personal nu este suficient și că instruirea personalului cu privire la situațiile critice care ar putea să apară în spital este deficitară și că ar fi nevoie de o mai bună comunicare între conducerea spitalului și angajați. Din răspunsurile directorului medical și ale șefilor de secție nu rezultă același lucru. Această situație ar fi trebuit să atragă atenția managerului spitalului și să analizeze, să vadă de ce sunt aceste puncte de vedere diferite”, precizează președintele ANMCS.

Siguranța pacientului, rezolvată doar pe hârtie

 

Vasile Cepoi, președintele ANMCS: Spitalul de la Săpoca a fost acreditat în primul ciclu de acreditare și urmează să intre în al doilea ciclu de acreditare, pentru că îi expiră certificatul de acreditare în 2020, pe la mijlocul anului. În această perioadă se află într-un proces de monitorizare, în care conducerea spitalului trebuie să ne comunice ce măsuri au luat pentru îndeplinirea neconformităților constatate în primul ciclu de acreditare.

Dacă ne referim strict la evenimentul întâmplat, în primul ciclu de acreditare s-a constatat că măsurile necesare prevenirii unor evenimente de tipul celor întâmplate nu erau implementate la data respectivă. Din fișa de autoevaluare transmisă de către spital în procesul de autoevaluare rezultă că la această data s-ar fi implementat acele măsuri. Faptul că s-a întâmplat acest eveniment ne pune un semn de întrebare cu privire la realitatea implementării acelor măsuri.

– Au existat chestionare de autoevaluare trimise de către unitatea medicală. Când a fost trimis ultimul chestionar și care care au fost rezultatele?

Vasile Cepoi: Ultimul chestionar cred că a fost trimis acum trei sau patru luni, ultima fișă de autoevaluare. Și din analiza ei a rezultat ce v-am spus mai devreme, că acele prevederi referitoare la siguranța pacientului au fost implementate. Cele care au fost constatate ca nefiind implementate în primul ciclu de acreditare. Dar, repet, analizând acum, mai în detaliu, constatăm o serie de contradicții, adică puncte de vedere diferite ale responsabililor din unitatea sanitară cu privire la respectarea acestor reglementări.

Am comparat, spre exemplu, răspunsul directorului medical cu privire la necesitatea stabilirii numărului de personal (în funcție de volumul de activitate și de gradul de dependență al pacienților) cu poziția reprezentatului sindicatelor. Cei doi au poziții divergente. Reprezentantul sindicatului atrage atenția supra faptului că numărul de personal nu este suficient și că instruirea personalului cu privire la situațiile critice care ar putea să apară în spital este deficitară și că ar fi nevoie de o mai bună comunicare între conducerea spitalului și angajați. Din răspunsul directorului medical și a șefilor de secție nu rezultă acelalași lucru. Acest lucru ar fi trebuit să atragă atenția managerului spitalului și să analizeze, să vadă de ce sunt aceste puncte de vedere diferite.

De altfel, această fișă de evaluare pe care ei o completează este un instrument de lucru pentru managementul spitalelor. El are un tablou de bord cu privire la ceea ce se întâmplă în unitatea sanitară, la modul în care sunt respectate cerințele de calitate din standardele de acreditare și poate astfel să intervină  și poate astfel să intervină și să ia măsuri, să îndrepte lucrurile atunci când ele nu funcționează.

Noi [ANMCS] nu intervenim în aceste situații. Putem, dacă sesizăm lucruri flagrante, pe care le putem vedea la o primă analiză, sigur că atragem atenția și transmitem spitalelelor. Instrumentul prin care noi verificăm dacă în spital se respectă acele reguli sunt acele raportări ale evenimentelor adverse asociate asistenței medicale, pe care spitalul trebuie să le facă către ANMCS în vederea învățării din erori. Deci fără caracter acuzator, ci pentru a le transforma în studii de caz, pe care să le punem la dispoziția tuturor specialiștilor din sănătate și să constituie exemple de bună practică.

– După ce s-a întâmplat, veți avea un punct de vedere specific?

Vasile Cepoi: Noi am solicitat acum spitalului să ne transmită reglementările pe care le-au făcut pentru punerea în aplicare a cerințelor privitoare la siguranța pacientului în spitalul respectiv. Și urmează să facem o vizită la fața locului, să discutăm cu personalul medical, să vedem care sunt deficiențele și să-i ajutăm să pună în practică acele măsuri care ar putea să prevină pe viitor astfel de evenimente.

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.