INTERVIU ANMCS: Patru categorii de unități sanitare din Ambulatoriu au obligația acreditării

 

Patru categorii de unități sanitare din Ambulatoriu au obligația acreditării, iar alte șase categorii de unități sanitare din ambulatoriu pentru care au fost elaborate standarde de acreditare au fost exceptate de la obligația acreditării, a explicat într-un interviu în exclusivitate pentru Sănătatea Press Group Cristina Racoceanu, coordonator elaborare standard de acreditare pentru unități sanitare din Ambulatoriu în cadrul Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate (ANMCS). Procesul de acreditare a unităților sanitare din ambulatoriu are cinci etape clar definite.

Unitățile sanitare din ambulatoriu care nu vor reuși să obțină acreditarea ANMCS în primul ciclu de acreditare se pot reînscrie in platforma informatica CAPESARO, respectând etapele precizate în metodologia de evaluare în vederea acreditării.

Creșterea eficacității prevenției primare și secundare, asigurarea unui management integrat și interdisciplinar al cazului prin armonizarea colaborării între toate nivelurile de asistență medicală, creșterea accesului la serviciile de sănătate, identificarea disfuncționalităților manageriale la nivel unităților sanitare generate de reglementările sistemului sanitar și elaborarea recomandărilor de remediere a acestora sunt câteva dintre principiile esențiale urmărite de standardele ANMCS care stau la baza acreditarii.

Standardele de acreditare pentru serviciile medicale acordate în regim ambulatoriu au fost publicate în Monitorul Oficial pe data de 23 octombrie.

 

Vă prezentăm mai jos interviul cu Cristina Racoceanu, coordonator elaborare standard de acreditare pentru unități sanitare din Ambulatoriu

 

Întrebare: Care sunt cele patru categorii de unități sanitare din Ambulatoriu care au obligația acreditării pe baza standardelor ANMCS și care sunt cele șase exceptate de la obligația acreditării?

Cristina Racoceanu: Cele patru sunt: Urgență Prespital, Paliație în Ambulatoriu, Îngrijiri Medicale la Domiciliu și Dispozitive Medicale personalizate conform unei prescripții medicale. Restul de șase sunt următoarele: Ambulatoriu de Specialitate, Medicină de Familie, Medicină Dentară, Medicină Fizică și Reabilitare în ambulatoriu, Paraclinic Laborator de Analize Medicale, Paraclinic Radiologie și Imagistică Medicală.

Este adevărat, noi spunem exceptate de la obligația acreditării, dar deja avem înscrise în platforma noastră, special dezvoltată pentru înscrierea și înregistrarea unităților sanitare din ambulatoriu în vederea evaluării,  unități sanitare care sunt din categoria celor exceptate, dar care au dorit să intre în procesul de acreditare pentru a cunoaște exact unde se poziționează, dacă au implementat într-adevăr un sistem de management al calității și, mai ales, pentru siguranța pacientului, pentru că pacienți putem fi oricare dintre noi și oricine care intră într-un cabinet medical, indiferent din care categorie de asistență medicală face parte,  în primul rând trebuie să fie preocupat atât de calitate cât și de siguranță.

Întrebare: Ce principii stau la baza acestor standarde de acreditare ale Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate?

Cristina Racoceanu: Primul principiu este eficientizarea zonei de prevenție, prevenție primară și prevenție secundară. Lucrurile acestea le facem prin intermediul standardelor, având în vedere câteva elemente esențiale: în primul rând, avem în vedere factorii de risc la care sunt expuși pacienții și evaluarea acestor factori de risc de către medicul care are în îngrijire pacientul. Mai departe mergem cu importanța lor și modul în care acești factori de risc pot aduce modificări patologice și cum putem să prevenim aceste lucruri. Un alt element important este managementul de caz pe care îl avem în vedere. Când vorbim de managementul de caz, vorbim de trasabilitatea pacientului în sistemul de sănătate, vorbim de echipă integrată, multidisciplinară. Toate lucrurile acestea sunt foarte importante pentru noi. Un alt aspect important, din această perspectivă și ca obiectiv al nostru, îl reprezintă accesul pacientului la serviciile de sănătate iar aici avem foarte mult de lucru pe zona de comunicare: comunicarea cu pacientul și cu aparținătorul, comunicarea între profesioniști, trasabilitatea în sistemul de sănătate, pentru că, până la urmă, tu trebuie să știi, din momentul în care ai intrat la medicul de familie, mai departe, tot circuitul în sistem, lucru care se leagă de managementul de caz.

Un alt obiectiv pe care îl avem în vedere îl reprezintă disfuncționalitățile manageriale care sunt generate de reglementările din sistemul de sănătate. Identificând aceste lucruri putem să venim cu propuneri de remediere, lucruri care sunt foarte importante la ora actuală.

Întrebare: Concret, cum va avea loc acest proces de evaluare?

Cristina Racoceanu: Noi avem cinci etape clar definite. Prima etapă este cea de înregistrare a unității sanitare într-un sistem, într-o platformă dedicată. Acesta este primul pas prin care unitatea sanitară arată că și-a început implementarea unui sistem de management al calității.  Mai departe, urmează cea de-a doua etapă, etapa de înscriere. În etapa de înscriere deja ni se arată voința unității sanitare de a intra în procesul de evaluare și deja începe încărcarea anumitor documente, documente care sunt obligatorii din punctul de vedere al creării premizelor evaluării. Dacă la înregistrare știm, identificăm câte unități sanitare sunt, ce tip de asistență medicală reprezintă, complexitatea unității sanitare sau structura acesteia, deja când vorbim de înscriere, vorbim de elemente în plus care sunt esențiale în crearea planificării  tuturor resurselor de care avem nevoie pentru a realiza evaluările în timpul unui ciclu de acreditare,  ciclu de acreditare  care durează cinci ani.

Întrebare: În cazul standardelor de acreditare aplicate unităților sanitare din Ambulatoriu, care sunt diferențele față de cele care se aplică în cazul spitalelor?

Cristina  Racoceanu: Dacă la unitatea sanitară cu paturi avem 94 de criterii, 300 de cerințe și în jur de 1400 de indicatori, de exemplu, la Ambulatoriul de specialitate avem un total de 31 de criterii, 91 de cerințe și 259 de indicatori.

Dacă unitățile sanitare cu paturi sunt deja la al doilea ciclu de acreditare, pentru unitățile sanitare din Ambulatoriu este primul ciclu de acreditare  și,  dacă vreți, este un ciclu de învățare, este un ciclu în care direcționăm și ajutăm unitățile sanitare din ambulatoriu în dezvoltarea unui sistem de management al calității real,  iar lucrurile acestea se fac cu înțelegerea noțiunii de calitate de către toată lumea și cu o schimbare de mentalitate.

Întrebare: Ce se întâmplă cu unitățile sanitare care nu reușesc să implementeze aceste standarde? Care este procesul?

Cristina Racoceanu: Ei au posibilitatea să reintre în procesul de evaluare în vederea acreditării prin al doilea pas, nu primul cel de înregistare – pentru că pe primul îl avem deja-, ci cu reînscrierea în acest proces, urmând toți pașii normali privind încărcarea documentelor, privind vizita de evaluare, pentru că vă spuneam că sunt în cadrul evaluării 5 pași clari: înregistrare, înscriere, pregătirea evaluării – în această etapă practic sunt încărcate documente și pe baza acestor documente se face o analiză, se trag la sorți comisiile de evaluare, pentru că unitățile sanitare din ambulatoriu, ca și cele cu paturi, au comisii de evaluare, comisii care au în componența lor evaluatori independenți astfel încât să nu avem niciun fel de discuții, de influențe sau de opinii altfel decât trebuie să fie, și pentru  a avea o evaluare cu adevărat independentă, echidistantă și corectă din perspectiva aplicării acestor standarde. În etapa de evaluare noi avem trei subetape, cea de previzită în care se analizează documentele transmise, se mai cer documente suplimentare dacă este cazul, urmează etapa de evaluare propriu zisă, în care Comisia de evaluare interacționează nemijlocit cu unitatea sanitară. Și se finalizează cu etapa de post vizită, în care se analizează toate documentele. După analiza lor,  toate documentele, toate informațiile adunate pentru că încercăm să ne dezbarăm de acest obicei de a aduna documente, de a ne uita numai pe documente, pentru că lucrurile sunt dincolo de documente, sunt cum le faci efectiv acolo,  dacă știi ce faci și faci bine.

După analiza tuturor acestor elemente se elaborează un proiect de raport de evaluare, proiect care, la fel, este adus la cunoștința unității sanitare pentru eventuale obiecțiuni. Această etapă se finalizează cu raportul de evaluare care se transmite atât unității sanitare cât și echipei care realizează raportul de acreditare. Practic, ultima etapă înainte de a decide în care categorie de acreditare va intra unitatea respectivă.

1 comments

Cu ce au greșit cele 4 categorii, care pe lângă spitale, dau banii unor hoți?.
Cum este posibil ca în România, hoția să fie calitate?
Ce calitate a adus ANMCS.UL în unitățile acreditate?
Pacienților li se fură banii, de către ANMCS!!!

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.