Măsurile sanitare și de protecție în unitățile de învățământ, în perioada pandemiei COVID-19, ce trebuie instituite odată cu începerea noului an școlar

Igienă riguroasă. Păstrarea distanței. Purtarea măștii. Reorganizarea spațiilor. Circuite de acces în unitățile de învățământ. Sunt doar cateva dintre măsurile prevăzute în draftul de ordin pentru aprobarea Normelor privind instituirea de măsuri sanitare și de protecție în unitățile de învățământ în perioada pandemiei COVID-19 emis de ministrul Educației și Cercetării, Monica Anisie, şi ministrul Sănătății, Nelu Tătaru.

Potrivit draftului de ordin, măsurile esențiale pentru atingerea scopului reprezentat de prevenirea/limitarea pe cât posibil a îmbolnăvirii, includ igiena riguroasă a mâinilor; măsuri ferme de curățenie și dezinfecție în unitatea de învățământ; purtarea măștii de protecție atât de către elevi, cât și de către întregul personal pe toată perioada atunci când se află în interiorul unității de învățământ; limitarea contactului dintre elevi din clase diferite. De asemenea, se prevede și evitarea schimbării sălii de clasă de către elevi pe parcursul unei zile, asigurarea unei distanțări de minimum 1 metru sau montarea unor separatoare în situația în care asigurarea distanței de 1 metru nu este posibilă. Pentru păstrarea distanței fizice, fiecare copil își va păstra același loc în bancă pe tot parcursul prezenței în clasă. Personalul, elevii și părinții/ aparținătorii vor fi informați în permanență cu privire la măsurile de protecție împotriva infecției SARS-CoV-2. În cazul apariției febrei sau a altor simptome de suspiciune COVID-19 (tuse, dificultate în respirație, pierderea gustului și a mirosului) la elev sau la un alt membru al familiei este necesară izolarea la domiciliu.

În ceea ce privește organizarea spațiilor pentru asigurarea distanțării fizice, draftul de ordin prevede: ”Organizarea circuitelor în interiorul școlii (curte, săli de clasă, coridoare,etc) prin demarcare cu benzi vizibile care să asigure ”trasee prestabilite” de intrare, deplasare în interiorul unității de învățământ și de părăsire a acesteia, facilitând păstrarea unei distanțe fizice între elevi. Vor fi amplasate indicatoare vizibile și ușor de înțeles (panouri, săgeți etc). Vor fi limitate întâlnirile între elevi, prin stabilirea unor zone de așteptare, astfel încât să fie asigurată distanțarea fizică. La intrarea în școală și pe coridoare, la intrarea în fiecare clasă vor fi așezate dispensere/flacoane cu soluție dezinfectantă pentru mâini, astfel încât să fie facilitată dezinfecția frecventă. La intrarea în școală și în toate locurile cu o bună vizibilitate vor fi afișate materiale de informare (postere) privind măsurile de igienă/protecție. Ușile vor fi menținute deschise, dacă este posibil, pentru a evita punctele de contact. Acest principiu nu trebuie să împiedice aplicarea regulilor de evacuare în caz de incendiu (spre exemplu, ușile de incendiu neutilizate vor fi menținute închise). Ușile claselor vor fi menținute deschise până la sosirea tuturor elevilor.”

Accesul în unitățile de învățământ, reorganizat

Și accesul în unitățile de învățământ suferă modifică astfel încât să se asigure condițiile de siguranță. Astfel, accesul și fluxul de persoane vor fi gestionate la intrarea în instituția de învățământ de către persoane desemnate din unitatea de învățământ, distanțarea fizică fiind menținută la intrare folosind orice mijloc posibil (panouri, marcaje aplicate pe sol, dispozitive de distanțiere, bariere etc). totodată se recomandă intrarea eșalonată la intervale orare stabilite în funcție de zone sau de clădiri (etaj, aripă etc), precum și intrarea prin mai multe uși de acces pentru a reduce fluxul de elevi.

În cazul în care această separare nu este posibilă, respectarea distanțării fizice a persoanelor care intră în instituția de învățământ este esențială. În acest sens, vor fi amplasate indicatoare vizibile și ușor de înțeles (panouri, săgeți etc), căile de acces (de tip poartă, ușă sau intrare prevăzută cu turnichet) vor fi menținute deschise în timpul primirii elevilor pentru a limita punctele de contact și va exista o comunicare permanentă cu elevii și cu familiile acestora în vederea respectării intervalelor de sosire, cu scopul de a evita aglomerarea la intrare.

Elevii vor fi supravegheați pe toată durata pauzelor

Cursurile vor începe la intervale orare diferite astfel încât să se evite aglomerările la intrare și la ieșire în pauze. În cee ace privește pauzele, elevii vor fi supravegheați pe toată durata pauzelor de către cadrele didactice astfel încât distanțarea fizică să fie păstrată și vor fi instruiți să nu interacționeze fizic (nu se vor îmbrățișa, nu își vor atinge reciproc mâinile și nu vor sta aproape unul de celălalt).

Părinții / aparținătorii nu vor avea acces în curtea unității de învățământ și nu vor însoți copiii în clădirea acesteia

Draftul de ordin prevede prevede ca părinții/ aparținătorii să nu aibă acces în curtea unității de învățământ și să nu însoțească copiii în clădirea acesteia. Excepție fac cazurile speciale, pentru care există aprobarea conducerii școlii. Comunicarea cu părinții se va realiza telefonic sau prin mijloace electronice în vederea identificării din timp a semnelor de îmbolnăvire și a inițierii măsurilor de prevenire a îmbolnăvirilor în colectivitate. Totodată, părinții au obligația să anunțe unitatea de învățământ cu privire la absența elevului dacă acesta prezintă simptome specific, a fost diagnosticat cu SARS-CoV-2 sau este contact direct al unei persoane diagnosticate cu SARS-CoV-2 și se află în carantină.

 

Lasă un răspuns

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.