fbpx

Mediciniștii ieșeni au ieșit în stradă „împotriva corupției și ineficienței din sistemul de învățământ medical”

Cei 300 participanți solicită, printre altele, și consultări prealabile în privința deciziilor universității, transmiterea live a ședințelor de Senat, participarea de observatori precum și publicarea rezultatelor evaluării cadrelor didactice de către studenți și creșterea ponderii lor în gradațiile didactice.

Studenții UMF Iași, susținuți de Liga Studenților (LS IAȘI), au protestat luni, 26 iunie, de la ora 12.00, pe esplanada din fața universității „împotriva corupției și ineficienței din sistemul de învățământ medical”„împotriva deciziilor recente ale conducerii de majorare a taxelor de cazare și școlarizare, de impunere a prezenței obligatorii la cursuri în contextul în care majoritatea profesorilor citesc din prezentări, bibliografiile și materialele sunt învechite iar rezultatele evaluării cadrelor didactice de către studenți nu sunt luate în considerație”; tododată, tinerii protestează și împotriva metodelor haotice și discriminatorii de examinare a studenților, precum și față de lipsa de transparență și consultare în procesele decizionale. O listă completă a revendicărilor, sub forma unui memoriu, va fi publicată luni și înaintată conducerii instituției” – se menționează pe site-ul Ligii Studenților.

Protestul, autorizat de Primărie, conform unui comunicat trimis de organizatori, s-a încheiat în jurul orelor 14.00: „Ne vom întoarce, nu vă lăsăm în pace” – se putea citi pe un banner al protestatarilor care au anunțat că marți vor merge la liceele din Iași, ca să le vorbească elevilor despre problemele de la UMF.
Studenții au adus la protest hârtie igienică, pentru a evidenția că aceasta lipsește din băile universității iar trei studenți vor merge în această perioadă la negocieri cu conducerea UMF Iași.

Studenții UMF Iași: „Ne apărăm dreptul la o educație de înaltă calitate”

„Leneși sunt cei care nu vor să îmbunătățească cursurile
Pretenții mari pentru cursuri mediocre
Învățați sa predați si venim singuri la cursuri
10.000 de lei pentru cursuri de 2 lei” – se putea citi azi pe pancartele protestatarilor.

„Studenții UMF Iași nu sunt niște «chiulangii», ci sunt tineri inimoși care-și doresc cu adevărat să devină medici buni și să profeseze aici, în România, însă sistemul corupt de educație medicală parcă face tot posibilul să le frângă aripile și să distrugă sănătatea românilor.
Ca studenți mediciniști este de o importanță vitală să beneficiem de o pregătire adecvată și riguroasă. Sistemul medical este criticat adesea, însă rar sunt subliniate cauzele fundamentale ale acestor probleme. Este necesar să ne implicăm într-un efort comun, să ne apărăm dreptul la o educație de înaltă calitate. Educația de azi este oglinda medicilor de mâine. Avem nevoie de o bibliografie actualizată, de examene corect concepute și de o comunicare adecvată între studenți și profesori” – se precizează pe pagina de facebook a protestului la care anunțau participarea mai mult de 500 tineri.

Nemulțumirile studenților

„În toamnă, conducerea UMF Iași a modificat metoda de evaluare după termenul legal, fără consultarea studenților, introducând o platformă digitală pentru realizarea testărilor de tip grilă, dar care a avut probleme majore de funcționalitate și multe grile greșite sau traduse prost folosind Google Translate.

UMF Iași a primit 4,1 milioane de euro prin PNRR pentru o investiție ineficientă care nu poate asigura organizarea în condiții normale a unui examen, iar acum conducerea instituției se chinuie să păstreze aparența că nu au fost deturnate fonduri europene.

Grilele sunt concepute în așa fel, încât în loc să înveți logic, profesorii te constrâng să tocești ca să poți promova examenele. Nu se oferă niciun fel de explicații studenților de ce un răspuns ar fi corect sau greșit, iar răspunsuri la contestații nu există: profesorii doar acceptă (rar!) sau resping din aplicație solicitările studenților de a fi verificat un subiect.

Digitizare de dragul… banilor! Dar pe studenți nu i-a întrebat nimeni, nimic.

Dacă întrebați conducerea instituției, va spune că s-a consulat cu „organizațiile studențești agreate și recunoscute prin Cartă” care, „în urma discuțiilor”, au concluzionat că „altfel nu se poate”. Ce glumă proastă! Ce bani au mai primit pentru complicitatea lor?” – se menționează pe pagina Ligii Studenților din Iași.

Cel puțin 1800 de studenți, pe un grup intern de discuții al UMF Iași, susțin poziția de mai jos, menționează liderii studenților

sursa: facebook/Liga Studenţilor – LS IAŞI

„În mod total tendențios, rectorul UMF Iași a prezentat în mass-media faptul că fără prezență obligatorie la cursuri nu pot fi formați medici buni. Din păcate pentru unii profesori de la UMF Iași, studenții preferă să se pregătească singuri pentru materiile respective sau să urmărească canale on-line, inclusiv pe YouTube, unde medici din străinătate prezintă extraordinar de bine în 10 minute ceea ce unii profesori nu pot explica în 2 ore.

Studenții vor participa în mod natural la cursurile care sunt organizate și susținute de profesori dedicați care pot transmite cunoștințe relevante și care știu să țină o prelegere și să deschidă mintea tinerilor. Nu are niciun sens să participi, ca student, la cursuri unde efectiv ore în șir profesorii citesc din prezentări de tip Power Point sau unde în locul profesorului vine un asistent sau un doctorand total nepregătit.

Nu contestăm valoarea profesională ca medici sau cercetători a unor cadre didactice, însă predarea efectivă trebuie să o facă persoane care sunt într-adevăr capabile să fie profesori.

Studenții UMF Iași nu sunt «niște chiulangii», ci sunt tineri inimoși care și doresc cu adevărat să devină medici buni și să profeseze aici, în România, însă sistemul corupt de educație medicală parcă face tot posibilul să le frângă aripile și să distrugă sănătatea românilor” a transmis Toma Tataru, președinte Liga Studenților Iași, potrivit site-ului organizației.

„Românii nu știu ce înseamă să fii student la medicină și bătaia de joc pe care o suferă tinerii timp de 6 ani ca să ajungă la rezidențiat ca după să îndure încă câțiva ani acest sistem mizerabil. Sistemul de sănătate din UMF-uri se împute, iar de acest adevăr fug toți cei care vor să dea frumos la televizor și în presă, să arate ce politicieni preocupați sunt ei și ce „mari” profesori sunt.
Începând din această seară vom publica mesajele și experiențele studenților din UMF Iași (și nu numai) pe pagina noastră. Ne puteți transmite mesajele direct aici sau puteți comenta la postări” se menționa anterior pe pagina ligii mediciniștilor ieșeni.

Poziția conducerii UMF Iași

Potrivit presei locale, UMF Iași aprobase anterior în Senat o serie de modificări propuse de Consiliul de Administraţie, prin care studenţii vor fi obligaţi să participe la cel puţin 70% din cursurile de la o disciplină pentru a o putea promova; mai mult, aceştia nu vor avea cum să recupereze sau să refacă orele pierdute, aşa cum este cazul la unele lucrări practice sau laboratoare, astfel că dacă nu vor fi prezenţi, nu vor trece anul – menționează Ziarul de Iași.

Rectorul UMF, prof.dr. Viorel Scripcariu, a declarase pentru publicația amintită că intenţia sa a fost de a avea prezenţă 100% la cursuri, dar în Senat, la solicitarea studenţilor care erau prezenţi în for, şi a diferitelor circumstanţe care pot interveni şi pot determina absenţele, a fost redus procentul la 70%, procent care se regăseşte, potrivit rectorului, la majoritatea UMF-urilor mari din ţară:

„Nu se poate să fii student la Medicină şi să nu participi la cursuri. Aş vrea să întreb pe oricine pe stradă dacă ar vrea să fie tratat de un medic care a învăţat doar din cărţi, fără discuţii cu coordonatorul de curs. Cursurile sunt importante; dacă eşti la o altă universitate poate mai poţi înţelege ceva din cărţi, dar aici vorbim practic de un învăţământ aproape vocaţional. Trebuie să participi la tot ce se întâmplă, la toate lucrurile care se discută, la experienţele prezentate de profesori, de medici. Dacă eşti student la Medicină trebuie să renunţi la multe lucruri ca să înveţi, nu poţi altfel, fiindcă rişti să greşeşti, şi o greşeală poate costa viaţa unui om”, a declarat prof.dr. Viorel Scripcariu, citat de publicația locală despre modificările incluse în regulamentul de desfăşurare a activităţii didactice de la UMF Iaşi, ce va intra în vigoare începând cu luna octombrie 2023.

Mediciniștii ieșeni îl avertizează și pe Klaus Iohannis să remită legile educației în Parlament

 

Săptămâna trecută, Liga Studenților (LS IAȘI) îi solicita președintelui Klaus Iohannis să retrimită legile educației în Parlament având în vedere că, „în forma în care au fost votate, nici măcar studenții nu vor mai avea dreptul de a sesiza problemele din universități, rectorii vor căpăta imunitate și nu vor mai putea fi trași la răspundere și revocați din funcție în situația în care încalcă legea, mecanismele de sesizare și sancționare a fraudelor academice vor fi relaxate spre folosul plagiatorilor, iar rectorii actuali vor rămâne „pe veșnicie” în conducerea universităților. Practic, universitățile se vor transforma în „republici separatiste” în care nimeni, în afară de conducerea universității, nu va putea sesiza vreo abatere de la lege, exact ca în regimurile totalitare” – se menționează pe site-ul Ligii.

Cele mai importante probleme ridicate de Liga Studenților, potrivit comunicatului, sunt:

  1. Studenții nu mai pot sesiza problemele din universități. Este eliminată posibilitatea ca persoană interesată, inclusiv studenții, să sesizeze instanțele de judecată și Consiliul Național de Etică și Management Universitar (CNEMU) atunci când o universitate încalcă legea. În lipsa posibilității ca orice persoană fizică sau juridică să poată sesiza abaterile de la lege, rectorii capătă imunitate și nu mai pot fi trași la răspundere și revocați din funcție, iar universitățile nu mai pot fi sancționate financiar sau administrativ, fiind protejate exact ca în regimurile totalitare. Deși învățământul este serviciu de interes public iar universitățile fiind investite cu putere publică de către stat, deși sunt plătite din banii contribuabililor, universitățile nu vor mai putea fi verificate și trase la răspundere de aceștia.Art. 125 alin. (5) din actuala Lege a Educației Naționale nr. 1/2011 prevede că „Respectarea de către instituțiile de învățământ superior a obligațiilor prevăzute la art. 124 și a altor obligații legale aferente răspunderii publice, precum și respectarea de către Consiliul de Etică și Management Universitar a obligațiilor prevăzute la alin. (3) constituie un interes legitim public pentru orice persoană fizică sau juridică română. Nerespectarea acestor obligații poate fi atacată în contencios administrativ de către orice persoană fizică sau juridică română, potrivit legii.”Însă legea „Deca” a fost eliminată complet posibilitatea ca orice persoană să sesizeze instanțele de judecată atunci când o universitate încalcă legislația și nu respectă condiția răspunderii publice, iar CNEMU poate fi sesizat doar de ministrul Educației sau de senatul universității conform art. 157 alin. (5) lit. f din proiectul de lege.
  1. Diplomele nu vor mai avea acoperire în lipsa unor mecanisme reale și eficiente de control din partea studenților și a cetățenilor asupra calității educației. Mai mult, diplomele de doctor nu vor mai avea nicio valoare din moment ce acestea vor putea fi obținute prin fraudă academică (plagiat), iar cei care își însușesc lucrări care nu le aparțin vor putea scăpa de sancțiunile și rigorile eticii academice. Va crește „inflația de specialiști”, în special în politică, de oameni care susțin că au studii, dar de fapt dețin diplome fără valoare.
  1. Rectorii vor putea rămâne în funcție cel puțin 10 ani de acum încolo, indiferent de numărul de ani în care au fost deja la conducerea universităților. Aceștia vor transforma universitățile în „moșii”, creând rețele de putere prin care posturile și funcțiile vor fi date nu pe merit, ci pe afiliere la „clan”. Mai mult, nu există nicio incompatibilitate între funcția de rector și diverse funcții politice care fac, în realitate, imposibilă exercitarea celor două concomitent.
  1. Rezultatele evaluării cadrelor didactice de către studenți nu mai sunt publice. Decizia CCR nr. 435/2020 a clarificat faptul că prevederea actuală din Legea nr. 1/2011, art. 303 alin. 2, care statuează că „Evaluarea de către studenți a prestației cadrelor didactice este obligatorie. Rezultatele evaluărilor sunt informații publice.” este constituțională și NU încalcă art. 26 din Constituție (care protejează viața privată) și normele europene privind protecția datelor cu caracter personal. Rezultatele statistice lipsesc măsura publicării acestor rezultate de efect. Cum evaluarea se realizează pentru fiecare cadru didactic în parte, este firesc ca rezultatele să fie tot pentru fiecare cadru didactic în parte și nu generalizate atunci când sunt puse la dispoziția studenților și a publicului. Educația fiind serviciu de interes public, trebuie să fie supusă unui mecanism de verificare a calității de către public, care este reprezentat de aceste evaluări, cu condiția publicării rezultatelor pentru fiecare cadru didactic în parte.
  2. Studenții etnici români vor pierde în continuare finanțarea dacă obțin pe perioada studiilor cetățenia română cu domiciliu în România. Statul român va perpetua nedreptatea pe care o face studenților etnici români din afara granițelor care, odată cu obținerea cetățeniei române, pierd finanțarea studiilor și bursa.

„Dacă legile educației vor fi promulgate în forma actuală, învățămntul românesc va fi distrus. Am trece de la o lege foarte bună și clară, lăudată la nivel internațional, la două legi care ar întoarce învățământul în mâna baronilor politici și a clanurilor academice, în detrimentul elevilor, studenților, părinților, adică al națiunii române.

Cea mai periculoasă prevedere este cea prin care universitățile vor deveni imune prin lege și se vor transforma în mini-republici dictatoriale, înțelegând autonomia universitară după bunul plac, fără să respecte legislația în vigoare. Practic, nimeni nu va mai putea trage la răspundere un rector sau o universitate care încalcă legea! Este total absurd și va întoarce învățămâmântul românesc înapoi în totalitarism!” – a declarat Toma Tataru, președinte Liga Studenților (LS IAȘI).

Lasă un răspuns

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.