Monitorul Oficial a publicat Hotărârea privind aprobarea Metodologiei de reatestare a competenței profesionale a asistenților medicali generaliști, moașelor și a asistenților medicali, emisă de Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România.
METODOLOGIE de reatestare a competenței profesionale a asistenților medicali generaliști, moașelor și a asistenților medicali
Art. 1. -(1) În conformitate cu prevederile art. 18 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 144/2008 privind exercitarea profesiei de asistent medical generalist, a profesiei de moaşă şi a profesiei de asistent medical, precum şi organizarea şi funcţionarea Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, aprobată cu modificări prin Legea nr. 53/2014, cu modificările şi completările ulterioare:
(1) În cazul în care un asistent medical generalist, o moaşă sau un asistent medical nu îşi exercită profesia efectiv, legal şi neîntrerupt pe o perioadă de cel puţin un an, în ultimii 5 ani de la data absolvirii studiilor care atestă formarea în profesie, Ordinul Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România reatestă, la cerere, competenţa profesională a acestuia, în vederea exercitării profesiei.”
(2) În vederea exercitării profesiei, asistentul medical generalist, moaşa sau asistentul medical trebuie să facă dovada că nu a avut o întrerupere în exercitarea profesiei mai mare de 4 ani anterior datei solicitării avizului anual; în caz contrar, la cerere, poate solicita reatestarea competenţelor profesionale.
Art. 2. – (1) Reatestarea competenţei profesionale a asistenţilor medicali generalişti, moaşelor şi asistenţilor medicali în vederea exercitării profesiei se face la cererea solicitantului, de către comisia filialei Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România (OAMGMAMR) prevăzută la alin. (2).
(2) Comisia de reatestare a competenţei profesionale de la nivelul filialei OAMGMAMR va fi formată din:
a) preşedinte: un membru al consiliului judeţean/municipiului Bucureşti;
b) minimum 2 membri, asigurându-se obligatoriu minimum 1 pentru fiecare specialitate în care candidaţii susţin examenul de reatestare a competenţelor profesionale;
c) secretarul comisiei.
(3) Componenţa nominală a comisiei va fi aprobată de preşedintele filialei.
(4) Pentru înscrierea la procedura de reatestare, candidatul va depune o cerere (anexa nr. 11) la care se vor anexa următoarele documente:
a) copie carte de identitate (CI);
b) dovada calităţii de membru OAMGMAMR;
c) certificat de sănătate fizică şi psihică;
d) cazier judiciar;
e) documente care să ateste vechimea dobândită anterior în exercitarea profesiei;
f) dovada achitării taxei pentru reatestarea competenţei profesionale.
Art. 3. – (1) Se consideră continuitate în exercitarea profesiei:
a) activitatea asistenţilor medicali generalişti, moaşelor şi asistenţilor medicali, membri ai OAMGMAMR, care sunt angajaţi în funcţii publice sau în funcţii contractuale de conducere, în baza titlului de calificare;
b) activitatea asistenţilor medicali generalişti, moaşelor şi asistenţilor medicali care sunt angajaţi ai OAMGMAMR sau care sunt membri ai biroului consiliului judeţean/municipiului Bucureşti sau ai Biroului executiv al OAMGMAMR;
c) activitatea asistenţilor medicali care îşi desfăşoară activitatea în compartimentul de management al calităţii serviciilor de sănătate;
d) perioada în care asistentul medical generalist, moaşa sau asistentul medical a exercitat profesia în străinătate, numai dacă face dovada că a desfăşurat activitatea în mod efectiv şi legal;
e) perioada în care asistenţii medicali generalişti, moaşele şi asistenţii medicali exercită profesia în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, pentru care aduc dovezi de îndeplinire a cerinţelor legale.
(2) Titularul unui titlu de calificare în profil clinic, care a exercitat profesia efectiv, legal şi neîntrerupt pe o perioadă de cel puţin un an în ultimii 5 ani, în altă specialitate de profil clinic, nu se supune procedurii de reatestare a competenţelor profesionale.
Art. 4. – (1) Pentru a fi reatestat, candidatul va efectua un stagiu practic şi va susţine o probă teoretică în termen de maximum 30 de zile de la finalizarea stagiului.
(2) Stagiul practic poate avea o durată de până la 6 luni şi se realizează cu respectarea următoarelor prevederi:
a) asistenţii medicali generalişti, moaşele şi asistenţii medicali care au o vechime în specialitate mai mică de 3 ani vor efectua 504 ore de practică, care pot fi repartizate inegal, maximum 8 ore/zi;
b) asistenţii medicali generalişti, moaşele şi asistenţii medicali care au o vechime în specialitate mai mare de 3 ani vor efectua 160 de ore de practică, care pot fi repartizate inegal, maximum 8 ore/zi;
c) se va efectua în unităţi sanitare cu paturi, servicii de ambulanţă judeţene/al municipiului Bucureşti-Ilfov, centre de recuperare, laboratoare, unităţi farmaceutice, direcţii de sănătate publică, autorizate conform legii, care pot asigura desfăşurarea stagiului practic conform specialităţii candidatului, stabilite de preşedintele filialei OAMGMAMR;
d) coordonatorul stagiului practic este directorul de îngrijiri/asistentul-şef sau alt asistent medical care are expertiza necesară, desemnat de conducerea unităţii respective, după caz;
e) stagiul practic se va desfăşura sub îndrumarea unuia sau mai multor mentori, după caz, care pot fi asistentul şef de secţie, alţi asistenţi medicali care au expertiza necesară, desemnat/desemnaţi de coordonatorul de stagiu, din unitatea respectivă;
f) evidenţa orelor de practică din cadrul stagiului va fi înregistrată de către mentor în formularul individual de pontaj (anexa nr. 12), mentorul asumându-şi veridicitatea datelor consemnate;
g) evaluarea stagiului se va face de către mentor/mentori în baza fişelor de evaluare prevăzute în anexele nr. 1-9;
h) validarea stagiului se face de către coordonatorul de stagiu, conform anexei nr. 13;
i) candidatul se va prezenta la unitatea la care a fost repartizat în vederea efectuării stagiului la data comunicată de către preşedintele filialei OAMGMAMR;
j) punctajul minim de promovare al stagiului practic este 7;
k) în caz de nepromovare a stagiului practic, la solicitarea candidatului, se reia procedura de reatestare a competenţelor profesionale.
(3) Proba teoretică se desfăşoară cu respectarea următoarelor prevederi:
a) se susţine numai după promovarea stagiului practic, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 5;
b) constă în verificarea cunoştinţelor prin test-grilă cu 40 de întrebări;
c) punctajul minim de promovare a probei teoretice este 7;
d) tematica şi bibliografia vor fi stabilite de Comisia Naţională de Educaţie Profesională Continuă a OAMGMAMR, în funcţie de specialitate.
(4) Comisia de reatestare elaborează teste-grilă pentru fiecare specialitate.
(5) Testul-grilă se susţine în prezenţa a cel puţin 3 dintre membrii comisiei de reatestare şi va fi corectat şi semnat de către toţi membrii prezenţi la examinare.
(6) În caz de nepromovare a probei teoretice, la solicitarea scrisă, candidatul mai are dreptul la o examinare, la cerere, în termen de maximum 30 de zile de la data examinării anterioare.
(7) Dacă nici la cea de-a doua examinare nu se obţine punctajul de promovare, candidatul mai poate solicita, în următoarele 30 de zile, o singură reexaminare, pentru care va achita o taxă de reexaminare în cuantum de 50% din taxa iniţială de reatestare.
(8) În cazul în care candidatul nu obţine punctaj minim de promovare a probei teoretice şi a epuizat toate cele 3 sesiuni de examinare/reexaminare, acesta va putea obţine reatestarea competenţelor profesionale doar prin reluarea, la cerere, a procedurii integrale de reatestare.
(9) Înscrierea la noua procedură de reatestare se va face cu respectarea condiţiilor prevăzute de prezenta metodologie la art. 2 alin. (4).
Art. 5. – (1) Prin excepţie de la prevederile art. 1 alin. (1), asistenţii medicali generalişti, moaşele şi asistenţii medicali care au exercitat profesia efectiv, legal, cu întreruperi şi au acumulat cel puţin 12 luni de activitate profesională cu normă întreagă în ultimii 5 ani anteriori datei reatestării vor fi reatestaţi profesional numai prin susţinerea probei teoretice.
(2) Asistenţii medicali generalişti, moaşele şi asistenţii medicali care îşi reiau activitatea profesională în baza contractului de muncă existent, după o perioadă de întrerupere a exercitării profesiei mai mare de 4 ani, ca urmare a suspendării contractului de muncă pentru concedii de maternitate şi/sau pentru îngrijirea copilului până la vârsta de 2 ani sau de 3 ani pentru copilul cu handicap sau concediu pentru îngrijirea copilului bolnav în vârstă de până la 7 ani sau, în cazul copilului cu handicap, pentru afecţiuni intercurente, până la împlinirea vârstei de 18 ani, vor fi reatestaţi profesional prin susţinerea probei teoretice.
Art. 6. – (1) Secretarul comisiei de reatestare a competenţei profesionale va întocmi un proces-verbal, semnat de către toţi membrii comisiei, în care se vor consemna rezultatele evaluării probei teoretice şi, după caz, a stagiului practic. Procesul-verbal va fi înaintat preşedintelui filialei spre validare.
(2) Filiala judeţeană a OAMGMAMR va elibera certificatul de reatestare a competenţei profesionale întocmit conform anexei nr. 10 la prezenta metodologie.
Art. 7. – Pentru specialităţile care nu se regăsesc în anexele la prezenta metodologie se va proceda la analizarea curriculei de formare a solicitantului şi dacă nu sunt diferenţe semnificative faţă de una dintre specialităţile prevăzute în anexe se va folosi fişa de stagiu corespunzătoare.
Art. 8. – (1) Prin excepţie de la prevederile prezentei metodologii, reatestarea competenţei profesionale a asistenţilor medicali cu deficienţe de vedere se face prin Liceul Tehnologic Special „Regina Elisabeta” pentru susţinerea unui examen de reatestare specific, printr-o probă teoretică şi o probă practică, organizate de către o comisie de specialişti din cadrul unităţii respective.
(2) Asistenţii medicali cu deficienţe de vedere vor depune solicitarea de reatestare a competenţelor profesionale la filiala OAMGMAMR în care sunt membri.
(3) Preşedintele de filială va transmite solicitarea către Biroul executiv al OAMGMAMR, care o va înainta către Liceul Tehnologic Special „Regina Elisabeta”.
(4) La finalizarea procesului de reatestare a competenţelor profesionale, unitatea de învăţământ va elibera o adeverinţă prin care atestă promovarea examenului de reatestare a competenţei profesionale.
(5) Filiala prin care s-a făcut solicitarea va elibera certificatul de reatestare.
(6) Asistenţii medicali cu deficienţe de vedere sunt scutiţi de la plata taxei de reatestare.
Art. 9. – Anexele nr. 1-13 fac parte integrantă din prezenta metodologie.
Art. 10. – Prevederile prezentei metodologii se aplică şi membrilor asociaţi.