OMS: Până în 2050, numărul persoanelor cu demență s-ar putea tripla

În următorii 30 de ani, numărul persoanelor care suferă de demență s-a putea tripla, estimează Organizația Mondială a Sănătății (OMS).

În prezent peste 50 de milioane de oameni din întreaga lume sunt afectați de demență și în fiecare an apar zece milioane de cazuri noi, arată cifrele OMS. Până în anul 2030, costul îngrijirii bolnavilor ar urma să depășească 2.000 de miliarde de dolari.

 

Dovezi științifice: Ce este sănătos pentru inimă este sănătos și pentru creier

 

Un stil de viață sănătos însă ar putea reduce riscul declanșări demenței. Este concluzia OMS, care a lansat primul ghid global de acțiune privind modul în care oamenii pot preveni riscul apariției acestei boli.

“Dovezile științifice adunate pentru aceste îndrumări confirmă ceea ce am bănuit de ceva timp, că ceea ce este bun pentru inima noastră este, de asemenea, bun pentru creierul nostru.”, a declarat directorul general al OMS, dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Potrivit reprezentanților OMS, oamenii își pot reduce riscul de demență prin exerciții fizice regulate, să nu fumeze, să evite consumul nociv de alcool, să-și controleze greutatea, prin adoptarea unei diete sănătoase, conform noilor recomandări cuprinse în ghid.

 

O boală fără tratament

 

Demența este o boală ce se caracterizează printr-o deteriorare a funcției cognitive dincolo de ceea ce ar putea fi așteptat de la îmbătrânirea normală. Afectează memoria, gândirea, orientarea, înțelegerea, calculul, capacitatea de învățare și limbajul. Demența provine dintr-o varietate de boli și leziuni care afectează creierul, cum ar fi boala Alzheimer sau accidentul vascular cerebral.

Deși nu există nici un tratament care să o poată vindeca, există lucruri pe care oamenii le pot face pentru a-și reduce riscul de îmbolnăvire.

Experții au arătat că modificările stilului de viață ar putea împiedica aproximativ o treime din cazurile de demență.

 

Prevenția, principalul factor

 

În ghidul lansat, OMS recomandă adulților cel puțin 150 de minute de exerciții fizice pe săptămână. Pot fi exerciții planificate, ciclism sau activități uzuale. O dietă sănătoasă cu multe fructe și legume este benefică. În plus, experții OMS arată că nu există dovezi că vitaminele pot contribui la reducerea riscului de demență. Experții organizației avertizează însă că fumatul este nociv atât pentru creier cât și pentru corp, iar evitarea consumului mare de alcool se impune. De asemenea,  este necesară antrenarea creierului, întrucât unele studii au arătat că activitățile cum ar fi jocurile pe calculator sau cuvintele încrucișate pot fi benefice sănătății mintale.

Deși nu sunt cercetări care pot demonstra că aceasta poate opri sau încetini demența, socializarea cu prietenii poate fi la rândul ei benefică. De asemenea, o greutate corporală adecvată ajută, însă tensiunea arterială ridicată și colesterolul la valori ridicate implică un risc major pentru demență. Menținerea diabetului zaharat sub control este de asemenea recomandată.

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.