OUG privind reglementarea stocurilor de urgență, publicată în Monitorul Oficial

Ordonanța de Urgență privind stocurile de urgență medicală, precum și unele măsuri aferente instituirii carantinei a fost publicată în Monitorul Oficial (MO) nr. 102 din 11 februarie 2020. Este vorba de OUG aprobată în ultima ședință de guvern dinaintea demiterii acestuia.

Măsurile sunt luate în contextul declanșării stării de urgență la nivel mondial din cauza infecțiilor cu noul coronavirus.

Stocurile de urgență sunt rezerve materiale destinate acțiunilor pentru protecția populației în situații de urgență generate de tipul de risc de epidemii și alte evenimente generatoare de victime multiple. Constituirea și gestionarea stocurilor de urgență medicală se asigură de către Departamentul pentru Situații de Urgență (DSU) din cadrul Ministerul Afacerilor Interne, prin Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU), pe baza Nomenclatorului produselor stocuri de urgență medicală.

Produsele din stocurile de urgență medicală fac parte din domeniul privat al statului și sunt administrate de IGSU.

Materialele pot fi achiziționate de către Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate, prin acorduri-cadru, ori de câte ori este nevoie pentru acoperirea necesităților.

De altfel, Oficiul poate demara procedura de achiziție a produselor în termen de trei zile de la publicarea OUG în MO.

DSU și MS pun la dispoziția Oficiliul Național pentru Achiziții Centralizate toate datele necesare: valoarea fiecărui produs, specificațiile tenice și specialiștii care vor acorda suport tehnic pe toată perioada de organizare și derulare a procedurilor de atribuire, dar și persoanele care vor face parte din comisiile de evaluare.

În actul normtiv se arată că produsele pot fi scoase din stocurile de urgență doar în următoarele cazuri:

  1. Pericol potențial, iminența amenințării ori apariția unei epidemii/pandemii sau alte evenimente generatoare de victime multiple pe teritoriul național
  2. Instituirea stării de urgență pentru sănătatea publică la nivel internațional
  3. Activități de instruire și pregătire de specialitate a personalului implicat în acțiuni de prevenire și răspuns, organizate pe plan național sau internațional, în domeniul asistenței medicale de urgență
  4. Intervenția operativă prin Mecanismul european de protecție civilă, prevăzut de Decizia nr. 1.313/2013 a Parlamentului European privind un mecanism de protecție civilă al Uniunii.

 

Instituirea carantinei

 

În cazul epidemiilor/pandemiilor sau situațiilor de urgență de sănătate publică internaționale declarate de Organizația Mondială a Sănătății (OMS), dacă există un risc iminent pentru sănătatea publică, la propunerea Grupului tehnic de experți din MS, ministrul Sănătății instituie carantina pentru persoanele care intră pe teritoriul României din zonele afectate, ca măsură de prevenire și militare a îmbolnăvirilor, se mai precizează în actul normativ.

De asemenea, în funcție de evoluția situației epidemiologice, MS stabilește și actualizează zonele afectate și perioada de carantinare obligatorie și alte măsuri necesare prin emiterea de instrucțiuni.

Triajul epidemiologic din punctele de trecere a frontierei se asigură de către direcțiile de sănătate publică județene și/sau a municipiului București prin personalul propriu sau prin personal delegat/detașat din cadrul altor unități sanitare.

Coordonarea și implementarea măsurilor de prevenire și limitare a evenimentlor declarate urgență de sănătate publică internațională de OMS se realizează de structurile de specialitate ale INSP și ale direcțiilor de sănătate publică prin asigurarea serviciului de permanență în regim 24/7, prin serviciul de gardă sau chemări de la domiciliu, după caz, se mai arată în OUG.

Ordonanța prevede și modalitatea de plată a personalului implicat în perioada situației de urgență, potrivit art.21 al.(2) și (3) din Legea cadru nr. 153/2017.

Acestea prevăd că:

(2) (…)munca suplimentară prestată peste programul normal de lucru va fi platită în luna următoare cu un spor de 75% din salariul de bază, solda de funcție/salariul de funcție, indemnizația de încadrare, corespunzător orelor suplimentare efectuate.

(3) (…) munca suplimentară prestată în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale și în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, va fi platită în luna următoare cu un spor de 100% din salariul de bază, soldă de funcție/salariul de funcție, indemnizația de încadrare, corespunzător orelor suplimentare efectuate.

 

 

 

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.