Românii cumpără din farmacii tot mai multe produse care se eliberează fără prescripție medicală (OTC). În anul 2018, piața OTC din România – ce include medicamentele eliberate fără prescripție medicală, suplimentele alimentare și dispozitivele medicale pentru îngrijire personală – a înregistrat o creștere a vânzărilor pe acest segment de 14,4% față de anul 2017. Datele unui sondaj realizat de Cedegim sunt prezentate de Asociația Română a Producătorilor de medicamente fără prescripție, suplimente alimentare și dispozitive medicale (RASCI).
Medicamentele pentru gripă și alergii, cele mai căutate
Cele mai căutate produse au fost cele pentru răceală, gripă și alergii, cu vânzări de 791,5 milioane de lei și o cotă de piață de 22,3%. Pe locul al doilea s-au clasat produsele din categoria Lifestyle OTC, cu vânzări de 764,2 milioane de lei, urmate de medicamentele pentru afecțiuni gastrointestinale, cu vânzări de 690,5 milioane de lei.
La diferențe mai mari, se clasează categoria de analgezice, cu 479,1 milioane de lei și cotă de piață de 13,5%, urmată categoria de vitamine, minerale și suplimente, cu vânzări de 437 milioane de lei. Categoria de produse dermatologice ocupă ultima poziție în clasamentul pe anul 2018, cu vânzări totale de 273,6 milioane de lei și o cotă de piață de 7,7%.
Cele mai mai vânzări, în ultimul trimestru din 2018
O creștere mai mare a vânzărilor de produse OTC, în valoare de 1,023 miliarde de lei și cu 19,3% mai mult decât anul anterior, s-a înregistrat în ultimul trimestru al anului 2018. În contextul valului de viroze și al epidemiei de gripă, cele mai vândute au fost produsele din categoria răceală, gripă și alergii care au avut o creștere de 28,3% față de aceeași perioadă a anului 2017 și de 105,7% față de trimestrul precedent. Categoria de produse dermatologice a scăzut față de trimestrul anterior, cu 26,7%, însă la nivelul întregului an a avut un trend ascendent, se mai arată în comunicatul RASCI.
Valoarea totală a segmentului de piață destinat produselor OTC în 2018 a fost de 3,552 miliarde de lei, în creștere de la 3,104 miliarde de lei, la nivelul anului 2017.