SNMF: Sistemul informatic în colaps total

Societatea Națională de Medicina Familiei (SNMF) critică, într-o scrisoare deschisă, sistemele informatice pe baza cărora ar trebui să se stabilească relația dintre prestatorii de servicii (medicii de familie), asigurător (Casa Națională de Asigurări de Sănătate) și beneficiar (pacientul român). Avestea funcționează cu sincope atât de mari încât mai curând se poate spune că nu funcționează, potrivit SNMF.

 

Medicii de familie trebuie să facă ture de noapte ca să valideze documentele

 

Medicii de familie solicită imperativ rezolvarea problemelor informatice și adaptarea normelor de activitate la ritmul de funcționare a sistemului. Toate efectele negative ale acestei situații se răsfrâng în primul rând asupra pacienților prin prelungirea timpului de așteptare, susține SNMF.

Disfuncționalitățile sistemului creează probleme insurmontabile medicului de familie, atât la nivel birocratic cât și în comunicarea cu pacientul, afirmă Societatea. “De exemplu, documentele emise la un cabinet de medicină de familie (bilet de trimitere, rețetă electronică) trebuie validate în termen de maxim 72 de ore însă au fost situații în care pe o perioada de 3 zile sistemul a funcționat adunat 2-3 ore.  Mulți dintre medicii de familie se trezesc noaptea pentru a valida documentele de peste zi, sperând că sistemul este mai accesibil în această perioadă a zilei.  Tot în această perioadă a zilei medicii de familie încearcă și dacă au noroc reușesc să facă raportările lunare obligatorii către CNAS”, se arată în scrisoarea deschisă.

Sistemul informatic a funcționat de nota 0,33

 

Pentru că semnalele intense transmise în ultimii ani despre aceasta situație au rămas efectiv fără răspuns, medicii de familie au început luna trecută, pe 10 Mai, o monitorizare internă a sistemului. Practic, medicii au acordat zilnic note funcționării sistemului. Spre surprinderea tuturor, sistemul a avut o aparentă revigorare în perioada imediat ulterioară lansării publice a acestui mecanism de monitorizare, dar s-a prăbușit lamentabil după o săptămână de la alegerile europarlamentare, potrivit documentului.

Astăzi, exact la o lună de la lansarea monitorizării, sistemul SIUI a obținut media 0,33.

 

Cât a costat sistemul informatic?

 

Sistemul Cardului National de Asigurări Sociale de Sănătate (CEAS) a costat peste 87,6 milioane lei fără (TVA) și a fost implementat de HP Romania și Novensys Corporation, având ca subcontractant pe SIVECO Romania; contractul a fost atribuit în luna aprilie 2012. Contractul de servicii privind implementarea prescripției electronice (SIPE), in valoare de peste 36,2 milioane lei fără TVA, a fost atribuit în 2012 către HP România. În 31 martie 2017 s-au mai cheltuit 7,6 milioane de lei, fără TVA, pe un contract în care SIVECO se angaja să asigure mentenanța și suportul tehnic pentru softul care integrează toate informațiile la nivelul Casei, sistem dezvoltat tot de SIVECO odată cu SIUI, notează SNMF.

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.