Studiu: Laudele profesorilor i-ar putea ajuta pe elevi să fie mai atenți la ore

Copiii care sunt apreciați se pot concentra mai bine la cursuri decât cei care sunt sancționați, arată datele unui studiu.

Cercetarea a demonstrat că adolescenții sunt tentați să asculte de profesori și să se concentreze mai bine asupra activității școlare dacă sunt lăudați. Experimentul a fost realizat timp de trei ani pe 2.536 de copii cu vârste între 5 și 12 ani, din școli din Statele Unite ale Americii.

Profesorii au aplicat un program comportamental în care elevilor li s-au comunicat abilităţile sociale pe care ar trebui să le pună în aplicare în timpul lecţiilor şi au fost recompensaţi pentru folosirea acestora. La celelalte ore, profesorii au folosit măsurile obişnuite de management al clasei.

Cercetătorii, conduşi de Paul Caldarella din cadrul Brigham Young University, Utah, au examinat numărul de laude acordate de profesori, în comparaţie cu numărul mustrărilor – raportul dintre laudă şi mustrare (PRR) – şi impactul acestui comportament asupra copiilor.

Descoperirile, publicate în Educational Psychology, sugerează că în orele cu cel mai înalt raport PRR, elevii petrec un interval cu 20% până la 30% mai lung acordând atenţie profesorului sau activităţii de învăţare, în comparaţie cu cele unde PRR a fost la nivelul cel mai scăzut.

Situaţia a fost similară atât în timpul orelor obişnuite cât şi a celor în care profesorii au aplicat programul comportamental.

„Din nefericire, cercetările anterioare au arătat că profesorii au deseori tendinţa de a-şi dojeni elevii pentru probleme de conduită într-o măsură egală sau chiar mai mare decât a-i lăuda pentru comportament adecvat, deseori cu efect negativ asupra efectivelor de copii şi a comportamentului elevilor”, a declarat Caldarella, potrivit Press Association, citat de Agerpres.

Lasă un răspuns

*