17 septembrie, Ziua Mondială a Siguranței Pacientului

Evenimentele adverse asociate asistenței medicale reprezintă o problemă de sănătate publică la nivel Mondial, avertizează Organizația Mondială a Sănătății (OMS), care a stabilit ca, din acest an, ziua de 17 septembrie să fie declarată Ziua Mondială a Siguranței Pacientului.

Anual, se înregistrează circa 134 milioane de prejudicii evitabile aduse pacienților în cursul asistenței medicale oferite în cadrul spitalelor și sunt afectați 4 din 10 pacienți tratați în cabinetele medicilor de familie și în ambulatorii, ceea ce provoacă circa 2,6 milioane de decese.

La nivelul Uniunii Europene, 8% până la 12% dintre erorile medicale și efectele adverse legate de îngrijirea sănătății apar în timpul spitalizării.  Astfel, 23% dintre cetățenii UE susțin că au fost direct afectați de o eroare medicală, 18% au suportat o eroare medicală gravă într-un spital, iar 11% susțin ca le-a fost prescrisă medicația greșită. Și, tot în blocul comunitar, 14%dintre pacienți sunt afectați de infecțiile nosocomiale.

În România, 25% dintre pacienți au declarat ca fiind „bună” calitatea asistenței medicale, în timp ce 30% au declarat calitatea generală a asistenței medicale ca fiind „foarte rea”, conform Eurobarometrului Patient Safety and Quality of Care Report 2014. În primele 4 luni ale anului 2019, peste 1.000 de infecții nosocomiale au fost raportate de către 69 de spitale. Cele mai multe infecții raportate au fost cu Clostridium difficile, Acinetobacter, Klebsiella și Stafilococul auriu meticilinorezistent. În raportări, s-a evidentiat și o creștere cu 10 la sută a detectării prezenței altor bacterii care se dezvoltă în mediul spitalicesc, arată datele furnizate de Direcția de Sănătate Publică București.

Printre factorii care pot influența erorile de medicație se numără lipsa pregătirii personalului medical în privința aplicării terapiilor, suprasolicitarea personalului medical, slaba comunicare între personalul medical și pacienți, lipsa protocoalelor și procedurilor standardizate și dificultăți în regăsirea rețetelor corecte în bazele de date.

 

Siguranța pacientului, o prioritate globală

 

În fiecare an, în ziua de 17 septembrie, OMS va evidenția importanța siguranței pacienților pentru a crește conștientizarea și implicarea publicului, sporirea înțelegerii globale și stimularea solidarității și acțiunii globale, precizează Autoritatea Națională de Management al Calității în Spitale într-un comunicat de presă.

Tema este „Siguranța pacientului: o prioritate globală pentru sănătate”, iar sloganul campaniei este „Vorbește deschis despre siguranța pacientului”. Campania își propune să mobilizeze pacienții, lucrătorii din domeniul sănătății, factorii de decizie, cadrele universitare, cercetătorii, asociațiile profesionale și industria de asistență medicală pentru a vorbi despre importanța siguranței pacientului.

Cu această ocazie, OMS a transmis și o serie de mesaje, adresate pacienților, cadrelor medicale și autorităților.

„Nimeni nu trebuie să sufere atunci când beneficiază de servicii de sănătate. Și totuși, în fiecare zi, mii de pacienți suferă răni evitabile în timp ce primesc îngrijirile medicale necesare. Dacă ești pacient, implică-te activ în îngrijirea medicală pe care o primești. Oferă informații corecte despre istoricul tău medical și vorbește deschis cu echipa medicală. Pune întrebări despre problema ta de sănătate și despre tratament. Vorbește deschis pentru siguranța asistenței medicale! Vorbește deschis despre siguranța pacientului!”, este mesajul transmis pacienților.

„Nimeni nu trebuie să sufere atunci când beneficiază de servicii de sănătate. Și totuși, în fiecare zi, mii de pacienți suferă răni evitabile în timp ce primesc îngrijirile medicale necesare. Dacă ești medic, asistent, farmacist sau alt fel de personal medical, implică pacienții în asistența medicală. Lucrează împreună cu pacienții tăi, abordând deschis și transparent siguranța pacientului. Încurajează raportarea tuturor erorilor medicale, pentru că astfel putem învăța din greșeli. Vorbește deschis despre siguranța pacientului!”, se precizează în mesajul adresat cadrelor medicale.

„Nimeni nu trebuie să sufere atunci când beneficiază de servicii de sănătate. Și totuși, în fiecare zi, mii de pacienți suferă răni evitabile în timp ce primesc îngrijirile medicale necesare. Dacă ești o persoană cu putere de decizie, parlamentar sau politician, implică-te în siguranța pacientului pentru a deveni prioritate națională de sănătate. Fă din siguranța pacientului prioritatea ta. Vorbește deschis despre siguranța pacientului!”, se arată în mesajul OMS pentru autorități.

 

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.